AMSTERDAM –

Het aantal overledenen in Nederland stijgt gestaag, maar dit leidt niet tot meer lucht in de uitvaartsector. Sterker nog, de concurrentie in deze ‘vechtmarkt’ blijft toenemen.

 Komende maandag worden overledenen tijdens het katholieke Allerzielen herdacht. De uitvaartbranche, waarin zo’n 2010 bedrijven actief zijn en waar jaarlijks ongeveer een miljard euro in omgaat, staat daardoor deze dagen in de schijnwerpers.

AANTREKKINGSKRACHT

Vorig jaar waren kwamen er 196 bedrijven bij. Vooral zzp’ers zijn actief in de branche: 948, ruim eenderde meer dan vijf jaar geleden (612). „Dit beroep heeft een bijna magische aantrekkingskracht voor startende ondernemers”, zegt Peter van Schaik, die een aantal websites op het gebied van uitvaart heeft. Volgens hem komt dat vooral door het ontbreken van toetredingseisen; uitvaartondernemer is geen beschermd beroep.

Als ondernemers moeten snijden in de kosten en werknemers ontslaan, dan beginnen die werknemers vaak voor zichzelf, waardoor er nog meer partijen zijn, vertelt Van Schaik. „Het is al een vechtmarkt, dat wordt alleen maar heviger.” De sector heeft last van de nieuwkomers, beaamt voorzitter Paul Koeslag van branchevereniging BGNU. „De spoeling wordt dunner.” Bedrijven klagen over toenemende concurrentie van zzp’ers, die individueel geen bedreiging vormen, maar bij elkaar opgeteld wel.

SCHADE

Elbert Sluijmer, ruim dertig jaar uitvaartondernemer in Harderwijk en Spanje: „Het brengt schade aan de branche toe. Zzp’ers concurreren op prijs en de kwaliteit van de gehele branche gaat omlaag. Er is geen ruimte voor zoveel spelers.” Noodgedwongen probeert Sluijmer te vernieuwen. „De markt verandert en vraagt om alternatieven.” Hij lanceerde begin deze maand een uitvaartwebsite waar geen persoonlijk contact aan te pas komt. „Een soort webwinkel, waarbij klanten van tevoren betalen. We zijn de eerste waar je alles, van bloemen tot muziek en de kist, online kan regelen.”

De groeiende interesse voor het uitvaartvak is niet alleen te zien aan het aantal mensen dat in deze branche start. Ook aan het grote aantal opleidingen en aan de hogere kosten voor adverteren via Google Adwords, vertellen ingewijden. Waar vroeger de klassieke mond-tot-mond-reclame in belangrijke mate voor nieuwe klanten zorgde, communiceren klanten nu ook veel via sociale media over uitvaarten. Ze schrijven recensies over hun ervaringen met bepaalde ondernemers. Nabestaanden willen meer te kiezen hebben en de uitvaart van hun overleden familielid of geliefde een persoonlijke touch geven.

FOTO: DE TELEGRAAF

Hester Hobbelink haakt in op die trend. Ze begon drie jaar geleden voor zichzelf in Amsterdam, na twee jaar voor een bestaand uitvaartbedrijf te hebben gewerkt. „Ik was me bewust van het feit dat er veel kleine zelfstandigen zijn, ik werd gewaarschuwd. Ik doe het liefst drie of vier uitvaarten per maand. Natuurlijk merk ik dat er concurrentie is, maar ik heb een redelijk groot privé-netwerk waar klanten uit voortkomen.” Hobbelink denkt niet dat zzp’ers uitvaarten voor minder geld verzorgen dan gevestigde bedrijven die hoge vaste lasten hebben zoals kantoorruimten en personeel.

KIST OP MIDDENSTIP

Uitvaarten kosten gemiddeld €7500, prijzen lopen sterk uiteen. Niet alleen tussen zogenoemde budgetuitvaarten en bijvoorbeeld een uitvaart waarbij de kist van een overleden FC Twente-fan even op de middenstip van stadion De Grolsch Veste staat. Ook voor precies dezelfde wensen stellen ondernemers heel verschillende offertes op.

Op de website uitvaartmarkt.nl kunnen (aanstaande) nabestaanden hun uitvaartwensen invullen. Geïnteresseerde bedrijven in de buurt brengen vervolgens offertes uit. „Bij de laatste liepen die uiteen van €4180 tot €7372, voor exact dezelfde wensen”, vertelt Van Schaik, die het initiatief nam. Volgens hem is het een misvatting dat mensen altijd de goedkoopste optie kiezen. „Positieve recensies, nabijheid en een video op de website van de ondernemer zodat je als nabestaande weet met wie je te maken krijgt, spelen mee.”

FUSEREN

De hevige concurrentie in de branche heeft volgens BGNU-voorzitter Paul Koeslag niet geleid tot faillissementen. Wel fuseren ondernemingen om gezamenlijk meer slagkracht te hebben. Het meest recente voorbeeld hiervan is Yarden, de op twee na grootste speler in de markt, en Gooische Uitvaartverzorging (GUV). Hun intentie om per 1 januari 2016 te fuseren, werd gisteren bekend. Yarden-directievoorzitter Ron Bavelaar: „Zo kunnen we bijvoorbeeld ons vastgoed en vervoer efficiënter inzetten.”

Het marktaandeel van Yarden, dat samen met concurrenten Dela en Monuta zo’n 40% van de markt bezit, zal hier niet aanzienlijk door vergroten. „Maar als onze ledenraden akkoord gaan en de fusie gaat door, dan krijgen we in het Gooi een veel sterkere positie en kunnen we bovendien gemakkelijker vernieuwen.” Zo wil Yarden gaan ’resomeren’: een alternatief voor begraven en cremeren, waarbij lichamen onder hoge druk oplossen in water en loogzout. Dit zou nog meer spelers op de markt betekenen.

Bron: De Financiële Telegraaf van 30 oktober j.l